Sursă foto: Pixabay

Preambul: Campania #citeșteeticheta se desfășoară în parteneriat cu Andreea- Carmen Radu, de la Mămică în formă, copil sănătos. Dacă ați ratat articolele noastre anterioare, vă invit să vă updatați la pauza de cafea aici și aici.

OMS avertizează că sucurile de fructe sunt una dintre cauzele apariției obezității infantile. Lucru parțial adevărat, pentru că noi, ca specie, înțelegem și acționăm din perspectiva extremelor. Sucurile din fructe proaspăt stoarse ar putea deveni o cauză a obezității în anumite contexte. Atunci când sunt băute dimineața, la prânz și seara. Uneori în loc de mic dejun, prânz, cină și gustare. Atunci când se consumă în cantități mari, litri întregi de-a lungul unei zile. Atunci când sunt combinate în cadrul unui stil de viață actual, crezând că astfel ne mai spală păcatele gurmande, stil de viață caracterizat prin:

Hrană monotonă, provenită preponderant din cereale, cartofi procesați (chipsuri, piureuri instant), carne și ouă provenite de la animale crescute în condiții industriale, grăsimi artificiale (margarine) și uleiuri suprarafinate. Alimente conservate, aditivate, preparate care abundă în aluaturi obținute din prafuri.

O permanentă sărbătoare alimentară, fiecare masă fiind bogată în carne și preparate industriale din carne (mezeluri, cârnați, pateuri), dulciuri rafinate, produse de patiserie și cofetărie.

Alimente procesate cu densități calorice mari, porții de mâncare nenatural de mari.

Folosim sucurile de fructe pentru a ne spăla păcatele, atunci când gluma se îngroașă și realizăm că am exagerat. Un fel de nasture de care ne agățăm, fără a avea încă haina unui stil de viață echilibrat, pe care să o îmbrăcăm zi de zi.

De ce cred eu că nu ar trebui să excludem sucurile din fructe și legume? Când le consum cu mare poftă și le transform în aliatul meu de nădejde? În zilele pline, atunci când nu am timp și pentru salate și pentru fructe, pentru a completa cu nutrienți alimentația, în momentele în care sunt foarte răcită și nu pot mânca nimic, în perioadele foarte aglomerate, când nu dorm suficient și simt cum sistemul meu imunitar scade sub nivelul mării. Nu pentru a înlocui o masă, ci pentru a completa alimentația și ajuta organismul, atunci când este cazul.

În acest episod #citeșteeticheta vreau să vă povestesc însă despre sucurile de fructe din concentrat, acest junk food al sucurilor. Par a fi suc proaspăt, au un ambalaj colorat, plin de fructe și legume care ne induce ideea de sănătos, natural. Ce este, de fapt, sucul din concentrat? Este un produs procesat, din care s-a extras apa printr-un procedeu special, pentru a ocupa mai puțin spațiu în timpul transportului. Atunci când este ambalat, apa este adăugată din nou și produsul este pasteurizat. Doar că odată cu extragerea și adăugarea apei se pierde și din gust. Urmare a acestui fapt, cele mai multe sortimente de suc de fructe din concentrat au gustul potențat cu zahăr, unul- două tipuri de îndulcitori (fructoză, sirop din porumb, dextroză, malț), arome, combinație care transformă produsul într-unul care epuizează pancreasul, afectează ficatul, devine un generator de grăsime abdominală și rezistență la insulină.

Sucurile de fructe din concentrat sunt mult mai ieftine decât omoloagele lor fresh, mai sărace în vitamine și minerale, mai bogate în zaharuri și mai pline de aditivi, arome și îndulcitori adăugați. Citiți cu atenție eticheta și alegeți produsele cu asumare și informare.

Stay tuned! Pe paginile de facebook vom analiza în perioada următoare etichete ale sucurilor provenite din concentrat, vom devoala pericolele pentru sănătate de pe ambalajele unor produse aparent inofensive.