Sursa foto: Pixabay

O lunga perioada de timp au fost bau- bau-ul dietelor. Cred ca inca mai sunt, eu nu mai sunt la curent de mult timp ­čÖé Inca vin la consiliere persoane care au urmat diverse regimuri in care picurau ulei cu pipeta si numarau 3 seminte de pus in salata. Este adevarat ca excluzandu-le sau eliminandu-le din alimentatia zilnica slabesti, asa cum se intampla si cand elimini carbohidratii. Dar te-ai intrebat ce pret plateste corpul tau?

Sa va spun ce se intampla, de fapt, in etape, pentru ca am observat ca va plac:

-First of all, cautam cu disperare la raft produse sarace in grasimi, fara sa constientizam ca gustul bun este dat de indulcitori si substante artificiale; am scris in detaliu aici

-Pe termen scurt este adevarat ca low fatu’ poate scadea colesterolul rau, dar pe termen lung pot aparea serioase probleme cardiovasculare si inflamatii

-Exista riscul mare de crestere a trigliceridelor, pentru ca organismul nu mai primeste necesarul de grasimi, iar ficatul se descurca cu ce are, adica cu excesul de carbohidrati pe care il transforma in grasime

-O dieta saraca in grasimi scade HDL (colesterolul bun), responsabil cu apararea organismului de bolile cardiovasculare

-Lipsa grasimilor duce la scaderea nivelului de testosteron, lucru neplacut atat pentru barbati, cat si pentru femei. Nu zambiti cu subinteles, ca va explic imediat: testosteronul este prezent si in organismul femeilor, intr-un procent mai mic, iar nivelul scazut al acestui hormon este asociat cu scaderea masei musculare, cresterea masei de grasime, osteoporoza, depresie, scaderea libidoului

Si pentru ca ne-am lamurit de ce este important sa mancam grasimi, sa vedem si de care este bine sa avem in farfurie. Pentru ca a venit vremea sa nu mai credem in reclamele la margarina, sa nu mai mancam diverse tartinabile, doar pentru ca sunt „vegetale” si „imbogatite cu”, sa nu mai inghitim manipularile bine marketate.

Grasimile sunt de 3 feluri:

  • Grasimi saturate- sunt grasimile care raman in stare solida la temperatura mediului ambiant. Sunt cele foarte „independente”, ca un burlac convins, care crede ca nu are nevoie de nimeni si nimic pentru a functiona, pentru ca organismul le sparge si metabolizeaza greu. ┬áPe numele lor, acestea sunt carnea rosie, untul, branzeturile, grasimile animale in general. Consumul lor in exces, creste colesterolul rau, DAR, nu il scade pe cel bun. Nu trebuie combinate in cadrul aceleiasi mese si se consuma alaturi de legume si salate proaspete. Exceptia de la regula este nuca de cocos, care ramane solida la temperatura camerei, insa are beneficii extraordinare pentru starea generala a organismului.
  • Grasimile trans– sunt grasimi saturate, dar facute de „mana omului”, adica transformate prin diverse procese. Cele mai cunoscute garsimi trans sunt margarina si uleiurile rafinate. Acest tip de grasimi, nu doar cresc coleterolul rau, dar il si scad pe cel bun. Ingroasa arterele si cresc riscul cardiovascular. Cand trebuie consumate: practic NICIODATA.
  • Grasimile nesaturate– grasimi sanatoase, care se gasesc in natura. Avocado, nuci, alune, seminte dar si uleiuri presate la rece. Sunt o sursa importanta de energie, ajuta la dezvoltarea creierului, protejeaza organele interne, si, soc! ajuta in procesul de slabire. Trebuie integrate zilnic, fie la mesele principale, fie la gustari. Atentie, insa, pentru ca sunt calorice: folosim lingura pentru a pune ulei in salata, si nu sticla, masuram nucile cu pumnul personal si semintele cu lingura.